Källa: Katolska kyrkans hemsida www.katolskakyrkan.se

Tisdag den 7 maj

Läsning                                                                                                                 Apg 16:22–34

Folket i Filippi tog parti mot Paulus och Silas, och domarna slet kläderna av dem och befallde att de skulle pryglas. Man gav dem många rapp och satte dem sedan i fängelse. Fångvaktaren fick order att hålla dem i säkert förvar, och för den skull lät han dem sitta i det innersta fängelserummet och låste fast deras ben i stocken.

Vid midnatt höll Paulus och Silas bön och sjöng lovsånger till Gud, och de andra fångarna hörde på. Plötsligt kom ett kraftigt jordskalv, så att fängelset skakades i sina grundvalar. I detsamma sprang alla dörrar upp och bojorna föll av dem alla.

Fångvaktaren vaknade, och när han fick se att dörrarna i fängelset stod öppna, drog han sitt svärd för att ta sitt liv, eftersom han trodde att fångarna hade rymt. Men Paulus ropade högt: »Gör dig inget illa! Vi är kvar allihop.« Då sade fångvaktaren till om ljus och sprang in och kastade sig skräckslagen ner inför Paulus och Silas. Sedan förde han ut dem och frågade dem: »Vad skall jag göra för att räddas?« De svarade: »Tro på herren Jesus, så skall du bli räddad, du och din familj.« Och de förkunnade ordet om Herren för honom och alla i hans hus. Fångvaktaren tog genast hand om dem, mitt i natten, och tvättade såren efter piskrappen. Sedan döptes han själv med hela sin familj. Han tog dem med upp i sin bostad och lät duka ett bord, och han och hela hans hushåll visade stor glädje över att ha kommit till tro på Gud.

Responsoriepsalm                                                                         Ps 138:1–3, 7c–8 (R. jfr 6a)

Ur Lektionarium för vardagar band I utgiven 1992:

R. Du svarade mig när jag ropade

eller: Halleluja.

Jag vill tacka dig av allt mitt hjärta,

inför änglarna vill jag sjunga ditt lov.

Jag vill tillbe, vänd mot ditt heliga tempel

och prisa ditt namn för din nåd och din sanning. R.

Ty du har hållit allt du lovat,

ja, gjort långt mer än allt vad du sagt oss.

Du svarade mig, när jag ropade,

du gav mig frimodighet och kraft. R.

Din högra hand hjälper mig.

Herren står mig bi.

Herre, evigt varar din nåd.

Överge inte dina händers verk! R.

Ur Lektionarium för vardagar band I utgiven 2022:

R. Din högra hand hjälper mig

eller: Halleluja.

Jag vill tacka dig av allt mitt hjärta,

inför änglarna vill jag sjunga ditt lov.

Jag vill tillbe, vänd mot ditt heliga tempel

och prisa ditt namn för din nåd och din sanning. R.

Ty du har hållit allt du lovat,

ja, gjort långt mer än allt vad du sagt oss.

Du svarade mig, när jag ropade,

du gav mig frimodighet och kraft. R.

Du räckte ut din hand mot mina fienders vrede,

din högra hand hjälper mig.

Herren står mig bi.

Herre, evigt varar din nåd.

Överge inte dina händers verk! R.

Halleluja                                                                                                              Jfr Joh 16:7, 13

V. Jag skall sända er sanningens Ande, säger Herren.

Han skall vägleda er med hela sanningen.

Evangelium                                                                                                              Joh 16:5–11

Vid den tiden sade Jesus till sina lärjungar: »Nu går jag till honom som har sänt mig, och ingen av er frågar mig: Vart går du? utan det jag har sagt er fyller era hjärtan med sorg. Men jag säger er sanningen: det är för ert bästa som jag lämnar er. Ty om jag inte lämnar er, kommer inte Hjälparen till er. Men när jag går, skall jag sända honom till er, och när han kommer, skall han visa världen vad synd och rättfärdighet och dom är. Synd: de tror inte på mig. Rättfärdighet: jag går till Fadern och ni ser mig inte längre. Dom: denna världens härskare är dömd.«