• Expeditionstider: tisdag och torsdag 09.30 - 12.00

Ekonomirådet

Dopet

DopetVarför ska man döpa?
Svaret är enkelt: Jesus vill att man skall döpa och undervisa (Matteus 28:19). Gud älskar människan och vill henne det allra bästa. Dopet är hans stora gåva till människan som är född i en värld och i ett tillstånd som förlorat den ursprungliga renheten och gemenskapen med Gud. Dopet renar från synden och människan föds av Guds helige Ande till ett nytt liv. Den döpte - både vuxna och barn - är nu Guds barn och medlem i Guds familj, kyrkan. Den döpte får leva hela sitt liv helt nära Jesus Kristus. Hon/han får en uppgift: att med sitt liv vittna om Kristi kärlek. Det eviga livet får sin början vid dopet. Dopet bör därför inte skjutas upp utan tunga skäl.

Hur döper man?
Prästen (dopförrättaren) sänker dopkandidaten ned i vatten eller häller vatten över hennes/hans huvud tre gånger med orden: "N, jag döper dig i Faderns, Sonens och den helige Andes namn."

I vanliga fall är det prästen eller diakonen som döper. I dödsfara kan vem som helst döpa, även den som inte själv är döpt. Det som krävs är den rätta avsikten.

DopfuntNågra dopsymboler

Korsets tecken tecknas på pannan. Det är Jesus Kristus själv som märker med sitt sigill den som skall tillhöra honom. Barnet (eller den vuxna) skall bli hans. Korsets tecken påminner om vad Jesus har gjort för oss, det är ett tecken på hans kärlek.

Vatten är nödvändigt för livet. Vattnet används i det dagliga livet för att tvätta. I dopets bad renas man från all synd. Dopvattnet ger oss liv: i dopet förenas vi med Kristi död och uppståndelse, som är källan till det eviga livet. Det nya livet är som ett litet frö som sedan skall växa fram och mogna.

Krisma är en doftande blandning av olja och balsam som biskopen välsignat under stilla veckan. I Gamla testamentet läser vi att kungar, präster och profeter smordes till sin uppgift. Ordet Kristus betyder den Smorde. Jesus Kristus är konung, präst och profet.

När den döpte smörjs med krisma får hon/han en uppgift att med hela sitt liv vittna om Kristi kärlek. Det är en uppgift för konungar, präster och profeter. Smörjelsen betyder att den helige Ande skänks till den nydöpte. Den helige Ande är hjälparen som hjälper kristna att växa i sin uppgift. Den helige Ande fyller en med Guds kärlek, kraft och liv. Den döpte blir mer och mer lik Jesus.

DopetDen vita döpklänningen

Omedelbart efter att dopet har ägt rum ikläds den nydöpte den vita klädnaden. Det bli tydligt att den döpte är en ny skapelse och har iklätt sig Kristus. Barnets dopklänning är för lång: det är meningen att den döpte skall växa, dopet är bara början på ett helt liv med Jesus.

Dopljuset påminner om att vi är döpta till Jesus Kristus som är världens ljus. Trons ljus leder Guds vänner genom livet. Dopljuset kan tändas vid första kommunionen, konfirmationen och på dopdagen eller födelsedagen.

Effata – Öppna dig!

Prästen (eller diakonen) säger dessa ord och rör den döptes öron och mun. Man ber att den döpte skall bli öppen för att höra Guds röst och kan bekänna sin tro.